8 tips om de batterijduur van je smartwatch te vergroten

8 tips om de batterijduur van je smartwatch te vergroten

De batterijduur van Smartwatches verschilt per merk en per type smartwatch. Over het algemeen kun je stellen: hoe meer functionaliteiten, zowel in gebruik als design, hoe meer dit vraagt van de accu in je smartwatch.

En laten we wel wezen, het constant opladen van je apparaten is gewoon geen fijne bezigheid.

Je wilt dus dat je zo lang mogelijk geniet van je smartwatch, zonder er aan te hoeven denken deze weer iedere keer op te laden.

Daarom krijg je van mij 8 tips om de batterijduur van je smartwatch te verlengen.

📖 Inhoudsopgave

🔋 Batterij van een smartwatch

Voordat we de 8 tips behandelen is het goed om te kijken naar de functie van de batterij van de smartwatch. 

Vind je dit totaal niet interessant? Scroll dan gerust door 😉

De kerntaak van een batterij is om de smartwatch te voorzien van elektrische stroom. 

Opgemerkt moet worden is dat batterijen van smartwatches niet adequaat ontwikkeld zijn, om heel lang mee te gaan. 

Dit kan misschien verklaard worden vanwege het feit dat de smartwatch meer gezien wordt als een bijproduct van een smartphone. 

Maar dit is steeds meer en meer aan het veranderen. 

Een smartwatch begint tegenwoordig meer grond te winnen als een onmisbare gadget, zoals dat het geval is bij een smartphone. 

Als alles goed zit krijg je in de meeste gevallen een oplaadkabel mee, bij het kopen van je smartwatch. 

Een heel goede aanrader is om je smartwatch regelmatig te chargen. Regelmatig in die zin dat het genoeg tijd krijgt om compleet op te laden.

💡 De 8 tips om de batterijduur te verlengen

De 8 tips die je gaat lezen zijn best practices en kunnen per smartwatch verschillen. Mocht je hier meer informatie over willen ontvangen, neem dan gerust contact op.

❌ Tip 1: Scherm uitschakelen

De hele tijd de scherm van je smartwatch aanzetten vergt veel van de accu van je smartwatch. Door het scherm van je smartwatch uit te doen wanneer je die niet gebruikt, zorg je ervoor dat de batterij veel minder belast is. 

Dit is één van de basisstappen om de batterijduur over een langere periode te kunnen waarborgen. 

Je scherm uitschakelen kun je bij veel smartwatches eenvoudig in de instellingen regelen. Vaak is het een kwestie van de ‘always on’ optie uitschakelen.

Nadat je dit gedaan hebt, moet het mogelijk zijn om de accuduur van je smartwatch aanzienlijk te verlengen.

⌚ Tip 2: Weergave wijzigen

Smartwatches komen met verschillende soorten wijzerplaten of zoals ze ook vaak genoemd worden: font faces. 

Wat je van deze fancy wijzerplaten moet weten is dat ze, je raad het al, meer energie verbruiken. Mooie kleuren, extra functies die weergegeven moeten worden, het heeft iets impact op de accuduur van je smartwatch.

Met het oog op het vergroten van de batterijduur van je smartwatch, is het tijd om de zogenaamde kleurrijke weergaven vaarwel te zeggen.

 Hierbij is het beter om te letten op duurzaamheid dan het accent te leggen op sierlijkheid. Het komt erop neer dat standaard wijzerplaten/font faces veel minder energie kosten.

🔦 Tip 3: Schermlicht dempen

Hoe feller je het licht van je display zet, hoe meer energie je smartwatch verbruikt.  Vanuit dat oogpunt is het heel erg belangrijk dat je het schermlicht van je smartwatch dempt. 

Dit zorgt ervoor dat de batterijduur van je smartwatch langer mee gaat. 

Het schermlicht kan je makkelijk aanpassen in de instellingen op je smartwatch. In de meeste gevallen hebben de meeste besturingssystemen een shortcut naar het instellen van het helderheidsniveau. 

Wil je dus je batterij van je smartwatch langer gebruiken? Vergeet dan niet om het schermlicht van je smartwatch te dempen. Het verschil zal significant zijn.

🚨 Tip 4: Afrekenen met onnodige meldingen

Met je smartwatch kun je van alles en nog wat doen. Zo kun je er de opdracht geven om je een melding te geven als er een oproep binnenkomt. 

Die meldingen behoren tot de basismeldingen die heel belangrijk zijn. Maar los van deze meldingen zijn er ook andere meldingen die je smartwatch je graag geeft. 

Een melding van Youtube, herinneringen om te bewegen of een ingestelde trilling bijvoorbeeld zijn zaken die prima uitgeschakeld kunnen worden. 

Meldingen komen namelijk met de nodige aankondiging. Deze aankondiging kan het aan en uit gaan van schermlicht omvatten of trilling. 

Wees dus kritisch op het aantal meldingen / push-notificaties die je wilt ontvangen.

🧹 Tip 5: Opschonen van geinstalleerde applicaties

Sommige geïnstalleerde applicaties gebruiken heel veel energie van je smartwatch. Dit komt omdat ze op de achtergrond doorwerken. 

Niet alle applicaties werken op dezelfde manier. 

Net zoals bij bijvoorbeeld een smartphone kan het aantal geïnstalleerde apps in rap tempo toenemen. 

Een keer een app uitproberen, een spelletje installeren vooral in het begin ga je veel dingen uitproberen.

Kijk eens in de zoveel tijd of alle geïnstalleerde apps echt wat toevoegen. Gebruik je een app maar 1x in de drie maanden, verwijder deze dan. 

Het regelmatig opschonen van al je geïnstalleerde apps hebben een positieve invloed op de accuduur van je smartwatch.

📊 Tip 6: Batterijgebruik bijhouden

Ben je voornemens om de batterijduur van je smartwatch te vergroten? Dan moet je in ieder geval wel een beeld kunnen hebben van welk gedeelte van je smartwatch de meeste energie verbruikt. 

Veel smartwatches hebben een handige optie waar je een helder beeld krijgt van de apps die het meeste energie verbruiken. 

Aan de hand hiervan kun je achterhalen welke optimalisaties je kunt doorvoeren om de batterijduur te verlengen. 

Meten is immers weten…😀

🚫 Tip 7: Schakel functionaliteiten uit

Misschien wel de grootste energieslurper van allemaal: enorm veel functionaliteiten die aanstaan. 

Denk aan het meten van je hartslag, het tellen van je stappen of de aanwezige Pulsoximeter

Zo gaat de batterijduur van mijn Garmin Vivoactive 4s gemiddeld 4 dagen mee, maar na het inschakelen van de Pulsoximeter krap aan één dag.

Een sporthorloge of activity tracker die veel meet is leuk en ook zeker handig, maar verkort de batterijduur van je smartwatch op een forse manier.

Bedenk dus goed wat en waarom je inzicht wilt krijgen in bepaalde gezondheidselementen. 

🔁 Tip 8: Beperk het synchroniseren

Bij vrijwel alle smartwatches gebruik je een aanvullende app op je telefoon om de verzamelde inzichten te bekijken.

Veel smartwatches synchroniseren real time de binnengehaalde data naar je telefoon. Dit gebeurd via bluetooth en heeft dus serieuze impact op je accu.

Kijk dus of je het synchroniseren kan beperken tot een paar keer per dag. 

Naast het synchroniseren van data, zijn er ook apps op je smartwatch die synchroniseren met je telefoon. Denk aan je Spotify afspeellijst die je binnenhaalt en actueel wilt houden. Zorg dat je dit handmatig doet en niet instelt op automatisch synchroniseren.

🔥 Bonustip: schakel de 'slaapmodus' in

Deze heeft mij heel veel geholpen. In de eerste plaats omdat het de batterijduur dus langer maakt.

Doordat je de slaapmodus activeert schakel je in één keer heel veel dingen uit. Denk aan notificaties of het helderheidsniveau van je scherm.

Het uitschakelen van de notificaties zorgt er bovendien voor dat je niet contant op je horloge gaat kijken en focus kunt houden op de zaken waar je op dat moment mee bezig bent.

Remon

Andere interessante artikelen