Fitbit synchroniseert niet: zo los je dit op

Fitbit synchroniseert niet: zo los je dit op

Ondervindt je problemen met de synchronisatie van jouw Fitbit Charge 4, Fitbit Versa 3 of andere Fitbit smartwatch? Je bent niet de enige, want het niet kunnen synchroniseren met je Fitbit is één van de meest voorkomende problemen. 

Gelukkig is er hulp onderweg!

Lees snel verder hoe je deze synchronisatieproblemen van je Fitbit oplost.

Fitbit synchroniseert niet meer

Je Fitbit synchroniseert niet met telefoon of je Fitbit synchroniseert niet meer met app, of überhaupt niet meer. 

De Fitbit app synchroniseert niet meer en daardoor zijn je activiteiten, gegevens en resultaten niet op je telefoon of tablet te bekijken. 

Erg vervelend. 

De stappenteller blijft steeds hangen op 99 stappen, terwijl je zeker weet meer stappen te hebben gemaakt!

Bluetooth

Fitbit gebruikt Bluetooth om gegevens door te spelen van je Fitbit naar je gekozen apparaat. Wanneer de synchronisatie mislukt kijken we allereerst naar het herstellen van de mogelijk verbroken of beschadigde Bluetooth-verbinding. Deze ‘beschadiging’ kan of vanuit de Fitbit komen of vanuit hetgekozen apparaat.

Verbreek de Bluetooth verbinding.

Dit doe je niet op de Fitbit, maar op het apparaat. Hiermee bedoelen we je tablet, iPhone of computer. 

  • Kies instellingen ▶ Bluetooth en dan zie je Fitbit staan. Klik op het informatie ℹ pictogram en klik op ‘Vergeet dit apparaat’
  • De Bluetooth verbinding tussen beide apparaten is nu verbroken. Deze herstel je nu via je Fitbit-app op je apparaat. 
  • Open de Fitbit-app en stel de Bluetooth verbinding opnieuw in. Bevestig vervolgens dat je je Fitbit wilt verbinden met gekozen apparaat. Dit doe je door op ‘Koppelen‘ te klikken.
  • De synchronisatie begint automatisch wanneer je de app even opent en sluit, nadat je op ‘Koppelen’ hebt geklikt. 
  • Als dit niet het geval is, dien je te klikken op je profielfoto in je Fitbit-app. Klik vervolgens op het icoontje waar je apparaat staat afgebeeld, je telefoon of iPad. ‘Nu Synchroniseren’ is waar je dan op klikt. De synchronisatie zal nu moeten plaatsvinden. 
Even geduld….

 

Maar, gebeurt er na twintig seconden niks?

Het kan zijn dat je telefoon teveel te doen heeft, door teveel openstaande verbindingen.

Kijk dan mee met onderstaande oplossingen die afgestemd zijn per apparaat. Ook dit vindt je bij Bluetooth. 

  • Verbreek direct niet-noodzakelijke, of alle verbindingen en kijk of de verbinding met Fitbit, die je aan laat, automatisch herstelt. 
  • Klik nogmaals op Fitbit en zet daar de Bluetooth even aan en uit, wanneer dit niet gebeurt.
  • Je Fitbit kan maar één verbinding goed aan. Misschien is hij verbonden met meerdere apparaten? Kijk bijvoorbeeld op de tablet van je vriendin of daar niet een verbinding openstaat. 
  • Verbreek alle verbindingen behalve met één apparaat waarop je Fitbit vanaf nu gebruikt.
  • Doorloop vervolgens bovenstaande stappen met betrekking op de Bluetooth. 

Heeft dit nog niet geholpen? 🤔

Harde reset

We kijken nu maar de harde reset van je Android of Iphone.

Op je Android telefoon maak je ongeveer dezelfde stappen. De vereisten voor een harde reset zijn allereerst:

  • Installeer de nieuwste versie van Android wanneer je dit nog niet gedaan hebt. Zorg voor de nieuwste versie van Fitbit op je Fitbit, inclusief alle updates. 
  • Kijk op de site van Fitbit voor een stappenplan.
  • Volgende vereisten: goedwerkende WIFI of mobiele gegevens. Zorg dat de Fitbit app op de achtergrond van je Android actief kan blijven. Kijk hiervoor bij instellingen of check dit artikel. Dit is noodzakelijk voor het goed laten werken voor synchronisatie.
  • Zorg dat de locatiegegevens aanstaan en dat Fitbit toegang heeft tot deze gegevens. Verleen die toegang zo nodig via instellingen, locatiegegevens, apps. 
  • Zet je Bluetooth aan. 
  • Het is belangrijk geen andere apparaten in de buurt te hebben met actieve Bluetooth verbindingen.
  • Ook bij stereo’s met Bluetooth verbinding moet de Bluetooth verbinding op inactief worden gezet. 
  • Andere apparaten met Bluetooth verbinding kunnen namelijk storingen laten ontstaan waardoor de Fitbit Bluetooth verbinding niet goed werkt.
  • Bluetooth doe je vervolgens uit- en aan. 
  • De Fitbit app opnieuw openen en vervolgens opnieuw installeren is de volgende stap wanneer niks gebeurt. 

Werkt dit ook niet en begint de synchronisatie nog steeds niet automatisch? 

  • Probeer dan je via andere apparaten te syncen. 
  • Lukt dit niet, verwijder dan de koppeling met Fitbit van je Android en herstel de koppeling na een minuut. 
  • Herstart je Android wanneer dit alles niet werkt en kijk of het daarna wel lukt.

We kijken nu naar de harde reset van je iPhone

Voor de iPhone gelden de bovenstaande vereisten.

Die herhalen we niet, maar kijken naar de stappen die bijna identiek zijn:

  • Start de telefoon opnieuw op. En kijk of dit effect heeft op de synchronisatie. 
  • Gebeurt er niks? Log in op je Fitbit account via een ander apparaat en check of de synchronisatie daar wel plaatsvindt. 
  • Ook niet? Open je Fitbit app en verwijder daar alle gekoppelde apparaten. 
  • Voeg na een aantal minuten je iPhone weer toe. 
  • Werkt dit niet overweeg dan de Fitbit app te verwijderen op je apparaat en installeer hem dan opnieuw. 
  • Ben je zeker van een back-up van je gegevens via bijvoorbeeld de Cloud? De gegevens blijven sowieso staan op Fitbit, maar door een back-up ben je extra zeker van je zaak.

Fitbit en Windows 10 telefoon of -tablet

Voor de Windows 10 telefoon of tablet gelden dezelfde bovenstaande stappen.

Fitbit en Windows 10 computer

Vereisten voor probleemoplossing van Fitbit synchronisatie met Windows 10 computer, zijn: 

  1. Je hebt de nieuwste versie van Windows 10 nodig en bovendien de nieuwste versie van Fitbit app en apparaat. Alles moet dus netjes bijgewerkt zijn. 
  2. Fitbit Connect moet niet geïnstalleerd zijn. Dit check je of er een logo staat bij datum en tijd. 
  3. Er staat een Fitbit logo waar je Fitbit Connect kunt verwijderen. Doe dit, of zorg dat die app op inactief staat. 
  4. Neem nu de volgende stap: schakel de Bluetooth instelling in op de computer. Kijk voor meer info op de site van Fitbit. Hier vindt je bovendien het gehele stappenplan dat lijkt op de eerder beschreven stappenplannen voor het synchroniseren van je Fitbit naar een apparaat.

Klantenservice

Je Fitbit synchroniseert niet goed of je Fitbit synchroniseert niet goed met app of telefoon.

Heb je bovenstaande stappen uitgevoerd zonder resultaat? 

Neem contact op met de Klantenservice van Fitbit. Zij kunnen je verder helpen en doorlopen alle stappen met je en kijken naar andere mogelijkheden. 

Misschien is je Fitbit defect en heb je garantie voor reparatie of een nieuwe.

Tips

De synchronisatie blijft steeds hangen op bijvoorbeeld 50 stappen en ondanks wachten en wachten, synchroniseert je Fitbit apparaat niet. 

Nog een paar tips om dit op te lossen:

 

Nog twee tips om überhaupt synchronisatie problemen mogelijk te voorkomen: de Always Conncected optie synchroniseert Fitbit continu met je apparaat. 

Dit kost meer batterij. 

All Day Sync stelt Fitbit in staat dagelijks te synchroniseren. 

Een paar keer per dag en je hoeft nooit meer de synchronisatie zelf te starten. Kost ook meer batterij, maar dat kan het waard zijn. 

Zelf synchroniseren door Sync Now te gebruiken kan altijd, maar is hierdoor overbodig geworden. 

Synchronisatieproblemen zijn dus op allerlei manieren op te lossen, maar in het geval dat dit niet lukt neem je contact op met de klantenservice van Fitbit.

Succes! 👍

Remon

Andere interessante artikelen